Carnaval 2009, De Arabieren 

 

Het bouwen

  

 

Optocht Boxmeer

 

Optocht Gennep

 

Optocht Beugen

 

 

Voorbereiding

 

2008, een herfstdag nog ver voor de 11e van de 11e.

De bouwers worden wakker en ruiken het gereedschap alweer. Het onderwerp wordt gezamenlijk gekozen en onze eigen ontwerper maakt een mooie schets met alle poppen, de mechaniek en andere details. Het bouwen kan beginnen! Dit jaar hebben we eerst veel werk gemaakt aan het pimpen van de wagen. Na een verlenging van de wagen een jaar eerder, hebben we dit jaar de gehele werkbodem op een niveau gebracht en onder de bodem een extra groot vak om luidspeakers, aggregaten en compressoren te kunnen wegwerken. Eigenlijk hebben we er een lowrijder van gemaakt. Pimp my carnavalswagen!

Maar natuurlijk daarna moest er echt gewerkt worden om van de wagen een carnavalswagen te maken. Dit jaar was het veel gaas en heel nauwkeurig lange uren papier plakken. Maar het resultaat was ernaar en ondanks de weinig uren dat sommige mensen eraan konden spenderen en dankzij al de tijd van de die-hard bouwers zijn we er toch weer in geslaagd om alles zo te laten draaien, verlichten en te decoreren dat er een echte carnavalswagen is gebouwd.

 

De eerste optocht 2009: verlichte optocht Boxmeer

Dit jaar hebben we zelfs op de zaterdag nog hard gesleuteld aan onze creatie. Met zwoegen, zweten, zaneken, zeiken en zeuren hebben we het voor elkaar gekregen om alles te voltooien wat in de planning stond. We hadden zelfs nog tijd om de trekstang nog een goeie beurt te geven en die blonk ervan.

Ook dit jaar hebben we onze grenzen opgezocht. Het begon met het eruit rijden van de wagen uit de scheur. Net als vorig jaar hadden we nog geen tien centimeter over aan beide zijdes van de wagen. Toch hebben we dit jaar nog maar eens de hoogte van de brug bij Gennep opgemeten, dat het laagste punt is waar we tijdens de carnavalsdagen onder door moeten rijden. Maar we hadden nog ongeveer 20cm ruimte over, dus dat zat wel top ; ) .  Nu de ruimte vanaf de vloer, die maar minimaal 23cm was. Zouden we dit jaar blijven hangen op een drempel of niet. Toen de zon onder wilde gaan was het tijd om met alle reddingsmiddelen naar de optocht in Boxmeer toe te rijden, maar geen enkele drempel vormde een groot probleem, dus dat zat ook wel top. Dus dit jaar hebben we alle ruimte volledig benut en veel hoger, lager en breder hadden we niet moeten bouwen . We weten nu onze limieten voor volgend jaar en we kunnen zelfs nog een (klein) centimetertje ruimer bouwen volgend jaar! De optocht mocht dus geen probleem zijn. Nadat we de wagen opgebouwd hadden wat altijd in de eerste optocht wat moeizamer gaat als daarna, hadden we ook iets meer tijd en moeite nodig als voorgaande jaren.

De optocht verliep zonder grote probleem. En met veel rook, licht, geluid, muziek, lol, plezier, gelach, getrek en geduw hebben we de optocht uitgelopen. Maar helaas bij het terug rijden naar de schuur gebeurde iets wat we niet hadden kunnen voorspellen. We hadden blijkbaar zo lopen trekken dat de as niet meer zo stevig was en met een ruk van de tractor, reden de voorste 2 wielen nog net niet onder de wagen uit. Hangend op 2 wielen stonden we stil voor cafe 't Vertrek in Boxmeer. Toepasselijker kon niet.

Nadat we exact geanalyseerd hadden wat er fout was gegaan, en er een heftruck van iemands werk konden lenen, kon de reparatie beginnen met lassen. Toch handig zo je werk dicht bij de optocht! Helaas ging het lassen niet voorspoedig, maar na hulp van mensen uit het cafe die nog goed in staat waren om in hun ene hand het lasapparaat te houden en in de andere een biertje is dan toch bij het kunnen lenen van het derde lasapparaat de as weer gemaakt. Maar nu moesten de wielen nog in de as worden geplaatst. Met de heftruck aan de ene kant en een krik met bierfust erop aan de andere kant konden we bij poging 2 (bij poging 1 schoot de fust van de krik af) konden we met gevaar voor eigen leven de wielen goed in de as plaatsen.

De wagen kon gelukkig om middernacht terug naar de schuur. Helaas konden de mensen bij de wagen de prijsuitreiking niet mee maken, maar ook voor de mensen in de zaal was er een teleurstelling, want naast de enorme drukte kregen we maar de 10e prijs en dat hadden we nou ook weer niet verwacht.

Maar ook al eindigde we niet hoog, dat kon de pret voor de rest van de avond niet beinvloeden en tot in de kleine uurtjes werd er nog gehost , gezopen en gedanst

 

De optocht over de maas: Gennep

Na wat overleg hadden we toch besloten om met de net gelaste as te gaan rijden. Gennep was tenslotte niet ver weg en zelfs te zien vanaf de schuur. Dus toch naar Gennep gereden. Daar hadden we geen spijt van, want het was weer een mooie optocht. Helaas haalde we hier ook een teleurstellende plaats, maar het gaat om het plezier en dat hadden we. 's avonds ben ik samen met Webmaster nog even in de drakondel geweest, maar het was er erg druk en alle energie was al in de optocht op gebruikt dus waren we snel weer thuis.

 

Optocht Beugen

De optocht in Beugen was een mooie afsluiter van alle optochten. We waren moe, maar zeer voldaan in Beugen. En het werd een nog mooiere afsluiter, want we haalde de 2e plaats. Daarbij moet wel worden verteld dat er maar een stuk of 3 wagens meededen, maar goed, toch 2e en daar waren we trots op. 's avonds nog ff 't Posthuus in volgens de traditie! Waar we nog veel pintjes hebben weggeklakt en veel hebben gelachen en gehost.

 

Cuukse kroegentocht, de 14e

Die mooie plaats in Beugen hebben we dinsdag eens goed gevierd in Cuijk. Geen optocht meer lopen, maar lekker zuupen in Cuuk. Om 11.11  waren de meeste Haartbouwers weer op straat en kon het zuupen beginnen. De oude kleren waren traditioneel nog uit de container gehaald en vlogen in het rond en versierde de  bomen in de straat. Nadat de kaart vol was, werd er nog rustig doorgezopen en gedanst en nee,...... we hoefde dit jaar niet naar St. Agatha toe om 13.00 voor de optocht, dus we konden iets rustiger aan doen om onze 11 pintjes op te drinken, zodat de kaart vol was. Toen de zon onderging was het tijd om carnaval af te sluiten en lekker naar huis te gaan. We kunnen er weer een jaar tegenaan........... volgend jaar weer, dat is zeker!